Paide Gümnaasiumi kooliperes on rahvusvahelised õpiränded saanud üheks oodatuimaks ja hinnatuimaks võimaluseks. Need ühendavad õppimise, kultuuridevahelise kogemuse ning uute suhete loomise. Õpiränne pakub võimalust õppida välisriigis, tutvuda kohaliku eluoluga ja panna end proovile uues keskkonnas koos oma koolikaaslastega. Paljude õpilaste jaoks on see esimene kord minna välismaale ilma vanemateta, olla natuke iseseisvam ja näha, kuidas koolielu mujal toimib. Just see muudabki õpirände eriliseks, kuna see ei ole ainult õppimine klassiruumis, vaid ka läbi kogemuse.
Õpirännete korraldamise eest hoolitseb Paide Gümnaasiumi korraldusjuht Margit Udam, kelle töö ulatub sobivate sihtriikide ja partnerkoolide leidmisest kuni projektide rahastuse taotlemiseni. Ta suhtleb õpetajatega, suunab korralduslikku poolt ning hoiab kogu protsessil silma peal. Projektide elluviimiseks taotletakse rahastust Erasmus+ programmist, mis rahastab haridus-, koolitus- ja noortevaldkonna algatusi Euroopa Liidus. Selle eesmärgiks ongi arendada riikide omavahelist koostööd, avardada õpilaste ja õpetajate silmaringi ning ühendada erinevaid kultuure.
Mõni aasta tagasi taotles Margit rahastust ühekordsete projektide kaudu pooleteise aasta kaupa, kuid nüüd on Paide Gümnaasium akrediteeritud kool, mis võimaldab pikemaajalisemat koostööd. „Meil on olemas Erasmus+ akrediteering, mis võimaldab õpirändeid planeerida lausa neljaks aastaks ette ehk hetkel aasta 2027 lõpuni,” selgitas Margit. Akrediteering on justkui kvaliteedimärk, mis näitab, et kool teeb rahvusvahelisel tasandil jätkusuutlikku ja läbimõeldud tööd.
Partnerkoole leiab Margit sageli spetsiaalsetest Facebooki gruppidest, suhtlusvõrgustikest ning isiklike kontaktide kaudu. Nendes gruppides jagatakse infot õpirännete kohta, otsitakse koostööpartnereid ning arutatakse erinevaid projektimajanduse aspekte. Lisaks sotsiaalmeediakanalitele mängivad suurt rolli ka varasemad tuttavad ja uued kontaktid. Näiteks Poola linna Krakowi kooliga tekkis koostöö tänu Paide Gümnaasiumi töötaja Carolyn Savolainenile, kes oli varasemalt seal vabatahtlikuna töötanud, ning kontakt Saksamaa linna Dresdeni kooliga tekkis saksa keele õpetaja Ellen Rosimannuse kaudu. Samuti, kui varasem õpiränne on läinud hästi ja koolide vahel on loodud tugev kontakt, on suur tõenäosus, et koostöö jätkub ka tulevikus. „Mingeid firmasid vahel ei ole, see on puhtalt inimestevaheline suhtlemine,” sõnas Margit.
2024/2025. õppeaastal osaleb Paide Gümnaasiumist õpirännetes kokku 43 õpilast. Riigid, kuhu õpilased said kandideerida, olid Rumeenia, Poola, Saksamaa ning Tšehhi. Igal õpirändel on oma kindel teema, mille põhjal said õpilased valida just selle projekti, mis neid kõige rohkem kõnetas. 01.–06.06.2025 toimub Rumeenias Cluj-Napoca linnas projekt, mis on suunatud koorilauljatele. Seal toimuvad ühised proovid koos partnerkooli kooriga ning nädal lõpeb avaliku kontserdiga. „Kuna on laulu- ja tantsupeo aasta, siis soovisime anda koorilauljatele võimalust esineda ja harjutada teise kooriga,” selgitas Margit. Projekti valiti 20 osalejat.
01.–07.06.2025 suundub kümme väitlus- ning argumenteerimishuvilist Paide Gümnaasiumist Poola Łódźi linna. Väitlusteema valiti fookusesse, kuna alles eelmisel õppeaastal loodi Paide Gümnaasiumis väitlusklubi, mistõttu tundus teemavalik loomulik ja asjakohane. Vastukülaskäik Eestisse toimus aprilli alguses, mil poolakad tutvusid Paide Gümnaasiumi, linna, siinsete õpilaste ja Kumu kunstimuuseumiga. Ühiselt arutleti argumenteerimise teemadel, viidi läbi väitlus ning veedeti koos aega ka vabas vormis.
01.-06.06.2025 reisib kümme Paide Gümnaasiumi õpilast Saksamaale Dresdeni linna. Selle õpirände fookuses on arhitektuur ja erinevad ajastud. Märtsi alguses toimus sakslaste vastukülaskäik Paidesse, kus saadi üksteisega tuttavaks, näidati kodulinna, Rakvere linnust ning loodi muinasjuttude põhjal taskuhäälinguid.
Viimasel õpirändel sel õppeaastal avaneb kolmel õpilasel võimalus veeta kaks nädalat Tšehhis Jihlava linnas individuaalsel õpirändel. Partnerkool koostab igale osalejale eraldi tunniplaani vastavalt huvidele ning igal õpilasel on õpilasmentor, kes toetab nii tundides kui ka igapäevases koolielus. Majutus toimub kohalikes peredes, mis annab hea võimaluse sügavamaks kultuurikogemuseks. Samuti võtab Paide Gümnaasium selle aasta mai lõpus esmakordselt vastu kolm Tšehhi tüdrukut, kes viibivad Paides individuaalse õpirände raames kaks nädalat. Elatakse samuti peredes ja koolis on õpilasmentorid.
Erasmus+ võimaldab ka õpetajatel ja koolitöötajatel ennast rahvusvaheliselt täiendada ning seda osaledes koolitustel ja töövarjutamistel. Üleeuroopaliselt on valikus sadu erinevaid koolitusi ja põnevaid ning inspireerivaid koolituspaiku. Töövarjutamine võimaldab jälgida kolleegi tööd teises keele- ja kultuuriruumis. 2025. aasta kevadel osalevad õpetajad koolitustel Kopenhaagenis, Firenzes ja Amsterdamis. Töövarjutamas on käidud juba Sitsiilias Alcamo linnas.
Rahvusvahelised õpiränded on Paide Gümnaasiumis saanud loomulikuks osaks koolielust, pakkudes nii õpilastele kui ka õpetajatele ainulaadseid võimalusi õppida ja kogeda midagi enamat kui pelgalt akadeemilisi teadmisi. Iga külaskäik välisriiki avab ukse uude kultuuri, tutvustab teistsuguseid elustiile ja pakub võimaluse õppida väljaspool tavapärast koolikeskkonda. Tänu Erasmus+ programmile, korraldusjuhi Margiti tööle ja kogu koolipere panusele on need õpiränded kujunenud väärtuslikeks kogemusteks, mis rikastavad igat osalejat. Kuigi õpirände peamine eesmärk on õppimine, kaasnevad sellega ka mälestused, mis jäävad meelde veel aastateks, ning silmaringi avardavad hetked, mis loovad tugeva aluse igapäevaelu ning maailma parema mõistmise jaoks.